MENURUT Timbalan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Wong Kam Hong, Kempen Budi Bahasa yang dilancarkan dua tahun lepas didapati berkesan dalam memupuk nilai-nilai murni di kalangan masyarakat negara ini.
Sebenarnya, Awang pun hampir lupa tentang adanya Kempen Budi Bahasa. Mungkin impaknya tidak begitu terasa tahun ini. Itulah ‘penyakit’ kempen kita yang biasanya panas pada peringkat awal sahaja.
Awang bukan mahu meragui keberkesanan kempen itu tetapi rasanya masyarakat Malaysia kini berdepan dengan masalah kian serius berhubung amalan budi bahasa.
Berdasarkan maklum balas daripada banyak pihak termasuk pelancong asing, budi bahasa rakyat kita kian luntur.
Makin banyak petunjuk. Ada ahli politik dan ‘orang besar’ yang kurang berbudi bahasa, petugas kaunter yang kasar, pemandu teksi biadab dan guru celupar serta banyak lagi - kian mewarnai kehidupan kita.
Awang juga hairan mengapa kementerian tersebut melantik konsultan asing dalam pelaksanaan kempen itu. Apakah kita sangat memerlukan pihak asing menjayakan Kempen Budi Bahasa di negara ini?
Awang – Kempen bisik-bisik.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment