Thursday, July 5, 2007

PACE atur strategi bantu Palestin

Oleh AZLINARIAH ABDULLAH (WARTAWAN UTUSAN)

LANGKAH kecil Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE), sebuah pertubuhan penyelidikan mengenai Palestin, bermula di bawah Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia melalui Jawatankuasa Perhubungan Antarabangsanya (JIM-International).

Menyedari isu Palestin adalah isu besar selain wajar menjadi agenda umat Islam secara sejagat, langkah perjuangan dalam JIM-International itu perlu diperpanjangkan.

Memang di dalam JIM-International, isu Palestin menjadi sesuatu yang sentiasa diperjuangkan sejak lebih enam tahun lepas.

Bentuk perjuangan itu antaranya merangkumi pengumpulan dana bagi membantu survival penduduk Palestin.

‘‘Tetapi isu Palestin sebenarnya tidak sekadar mengumpul dana, ia menuntut atau melibatkan strategi juga. Strategi itulah yang melahirkan kajian dan penyelidikan, sekali gus membuahkan PACE sejak setahun lalu,’’ kata Pengarahnya, Dr. Hafidzi Mohd. Noor semasa ditemui di pejabat PACE, terletak di deret rumah kedai di Pusat Bandar Melawati, baru-baru ini.

Mengapa perlu sebuah pusat kajian bagi membantu Palestin sedangkan banyak usaha lain sebelum ini menemui jalan buntu?

‘‘Latar belakang masalah mereka penting untuk diketahui sebelum sebarang bentuk bantuan dihulurkan. Kami di PACE berpandangan amat penting kefahaman tentang masalah akar umbi itu dijelas serta dikongsi seluruh umat Islam di dunia ini.

‘‘Masalah Palestin ialah masalah umat Islam. Penjelasannya perlu diketengahkan bahawa adalah menjadi tugas seluruh umat Islam supaya peka akan masalah ini seterusnya turut sama tampil membantu,’’ ujar beliau.

Hafidzi memberitahu, dalam usia setahun jagung, hasil kajian dan penyelidikan yang dibuat PACE mendapati, agak malang bahawa ramai di kalangan masyarakat Islam di Malaysia masih naif tentang apa yang berlaku di Palestin, malah jauh sekali untuk menghayati isu tersebut.

Benar, mereka cukup berminat dan simpati dengan isu Palestin, tetapi adalah silap cuma bersimpati dan mengalirkan air mata sahaja apabila hal-hal kesengsaraan, penderitaan dan jerit protes Palestin dipertontonkan.

Tetapi kebanyakan pandangan orang yang bersimpati ini adalah sama. Pandangan ramai menyatakan : ‘‘Oh, isu ini isu Palestin sahaja, kita bantu duit.’’ Jangan tidak tahu, ada juga menyatakan isu ini terbatas buat kaum Arab sahaja, jadi kaum lain usah masuk campur, biar Liga Arab menyelesaikannya. Malah lebih malang, bagi yang terpengaruh dengan kempen media dikuasai Barat dan Yahudi mereka lantas membuat kesimpulan melulu dan suram bahawa umat Islam di Palestin adalah golongan pengganas yang mengganggu kaum Yahudi, yang merupakan rakyat sebenar bumi Palestin.

Bagi yang mempunyai pandangan sebegitu, kita boleh berikan perbandingan sebegini.

Bayangkan begini. Di Palestin terdapatnya Baitulmaqdis. Di Baitulmaqdis terletaknya Masjid Al-Aqsa. Di Masjid Al-Aqsa adanya kiblat umat Islam yang pertama dan tempat berlakunya Israk dan Mikraj. Tetapi Masjid Al-Aqsa dijajah dan dirampas, apakah itu belum cukup untuk menjadikan kita peka lalu terpanggil membantu?

PACE kata Hafidzi, bergerak memperdalamkan kefahaman umat Islam di negara ini melalui beberapa pendekatan.

Antaranya ialah siri jelajah, seminar, ceramah, penulisan dan kutipan dana selain penerbitan video cakera padat (VCD) serta buku.

Siri jelajah kebiasaannya ialah dengan mengadakan ceramah di masjid, surau, pejabat (waktu tengah hari), institusi pengajian tinggi awam serta swasta, hotel dan sebagainya.

Hanya dengan medium itu ia dapat disampaikan maklumat supaya kefahaman itu berupaya ditajamkan. Buat masa ini, PACE memiliki lima orang penceramah atau pakar dalam isu Palestin ini, yang berkeupayaan memenuhi undangan ceramah atau seminar bagi menjelaskan hal berkenaan.

Sementara itu Hafidzi berkata, dalam setiap ceramah yang dihadirinya serta rakan-rakan aktivis di PACE, mereka sering menjelaskan bahawa isu Palestin boleh dilihat dari sudut akidah dan kemanusiaan.

Dari sudut akidah, ujar beliau, Palestin dan Masjid Al-Aqsa itu perlu dibebaskan daripada cengkaman ‘penjajahan’ kerana sebab-sebab sejarah yang dimiliki.

Justeru, umat Islam wajar menggembleng tenaga untuk memerdekakan Palestin dan Masjid Al-Aqsa. Dari sudut kemanusiaan pula, isu Palestin ini harus dilihat betapa penduduk di situ menjadi mangsa ketidakadilan di mana mereka ialah penduduk asal tetapi dinafikan di bumi sendiri. Kalau kita bukan namakan itu penganiayaan, apalagi nama yang sesuai supaya kita tergerak hati untuk membantu?

Ditanya apakah wujud penyelesaian mutlak untuk Palestin, Dr. Hafidzi mengakui, pihaknya senada dengan kumpulan atau pertubuhan lain yang berorientasikan membantu Palestin di dunia bahawa isu berkenan tidak akan selesai dalam tempoh setahun dua.

‘‘Ia memerlukan strategi jangka panjang dan kesepakatan dalam isu ini selain kefahaman. Dan natijah kepada kefahaman yang sama boleh menggerakkan usaha dalam upaya rakyat serta kerajaan demi menyelesaikan masalah. Itulah peranan yang cuba dimainkan oleh PACE sekarang.’’

Mudah kata, PACE diwujudkan bagi menjadi pusat kecemerlangan dan penyelidikan demi pembebasan Palestin.

No comments: