Thursday, July 5, 2007

Menjenamakan semula DPMM

MUKADIMAH

SEJARAH penubuhan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) bermula dengan nama Gabongan Dewan-Dewan Perniagaan Melayu Semalaya (GDPMM) pada tahun 1956.

Selepas melalui beberapa kepimpinan bermula dengan Tengku Razaleigh Hamzah, nama DPMM akhirnya dimuktamadkan pada tahun 1994 apabila Tan Sri Azmi Wan Hamzah sebagai peneraju ketika itu mahu hanya perkataan perniagaan dikekalkan.

Pada peringkat awal penubuhannya, DPMM begitu berpengaruh sehingga suaranya bukan sahaja didengar, tetapi diterima oleh kerajaan dalam menggubal sebarang dasar dan program yang melibatkan pembangunan usahawan bumiputera. Pengaruhnya juga amat menyerlah di peringkat antarabangsa.

Bagaimanapun, selepas era akhir 1990-an, DPMM dilihat begitu lesu dan tidak agresif lagi serta tidak begitu menonjol seperti semasa awal penubuhannya.

Kepada wartawan Utusan Malaysia, NORAINI ABDUL RAZAK, Presiden DPMM yang baru dipilih, Syed Ali Alatas berkongsi visi untuk mengembalikan semula kecemerlangan DPMM.

Perjuangan Syed Ali untuk membangunkan usahawan Melayu bermula sejak April 1957 lagi berikutan penubuhan Dewan Perniagaan Melayu Johor di mana beliau sebagai pengurus Toko Alatas ketika itu turut bertanggungjawab mengasaskan DPMJ.

Soalan: Selepas dipilih sebagai Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), apakah visi Tuan Syed?

Syed Ali Alatas: Adalah menjadi keutamaan saya untuk cuba sedaya upaya mengembalikan kecemerlangan DPMM. Ini selaras dengan harapan semua anggota dan para usahawan Melayu di seluruh negara yang mahu DPMM menjadi sebuah institusi yang boleh dibanggakan dan dihormati di semua peringkat.

Saya mengatakan ‘mengembalikan kegemilangan’ kerana sepanjang fasa pertama penubuhannya, DPMM sememangnya cemerlang walaupun ketika itu kita bergerak dalam serba kekurangan.

Saya masih ingat semasa Kongres Ekonomi Melayu pertama pada tahun 1964, ahli-ahli DPMM sepakat menutup kedai atau perniagaan masing-masing semata-mata untuk memastikan mereka dapat hadir. Ketika itu DPMM diterajui oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Ketika itu kita ke Kuala Lumpur menggunakan duit sendiri, bas pun tak ada pendingin hawa, kami duduk beramai-ramai di hotel di Chow Kit. Namun semua kekurangan itu tidak menghalang kami untuk bersepakat mencari serta merangka agenda-agenda bagi membantu merancakkan ekonomi orang Melayu.

Semasa kongres pertama inilah lahirnya usul-usul yang mengagumkan seperti cadangan penubuhan Bank Bumiputra Malaysia, begitu juga usul menukar RIDA kepada Majlis Amanah Rakyat (Mara). Walaupun ketika itu DPMM dianggotai oleh peniaga-peniaga kecil tetapi semangat untuk melihat bangsa Melayu maju menelurkan usul- usul seperti ini.

Ketika kongres kedua pada tahun 1968, jumlah keahlian DPMM bertambah kepada seratus lebih dengan kemasukan profesional seperti jurutera (pembantu teknikal ketika itu) dan beberapa orang akauntan.

Saya menjadi Setiausaha Kehormat Dewan Perniagaan Melayu Johor ketika itu. Kita usulkan penubuhan Pernas dan Bank Pembangunan. Selepas itu diikuti dengan penubuhan Lembaga Pembangunan Bandar (UDA) pada tahun 1970-an. Ini adalah satu sejarah yang cukup membanggakan kita.

Semasa di bawah kepimpinan Tengku Razaleigh ini juga kita saksikan perubahan paling penting iaitu Presiden DPMM menerajui dewan-dewan perniagaan lain untuk misi perdagangan ke luar negara.

Saya pernah mengetuai delegasi ke Eropah di mana kita menjadi ketua rombongan bagi Dewan Perniagaan Cina, Dewan Perniagaan India, Persatuan Pengilang-Pengilang Malaysia dan Dewan Perniagaan Antarabangsa.

Satu lagi kecemerlangan di arena antarabangsa ialah penglibatan DPMM dalam persidangan ekonomi Islam di Istanbul pada tahun 1976 yang dihadiri oleh lebih 40 negara Islam. Ketika itu Malaysia diketuai oleh Tengku Razaleigh namun beliau tidak dapat hadir dan saya sebagai Yang Dipertua DPMJ mewakili beliau.

Saya bangkitkan semua ini bagi membuktikan bahawa DPMM memang telah cemerlang baik di di negara sendiri mahupun di peringkat antarabangsa. Maknanya kita telah global dan dihormati

Di peringkat dalam negeri juga kita telah menubuhkan Dewan Perniagaan dan Industri Kebangsaan (NCCIM). Perlembagaan untuk penubuhan NCCIM kita gubal pada tahun 1974. Dalam perlembagaan semua dewan perniagaan akan bergabung dan duduk di bawah NCCIM. Satu persetujuan dicapai walaupun tidak termaktub dalam perlembagaan iaitu sesiapa yang menjadi presiden DPMM secara automatik dilantik sebagai presiden NCCIM. Ia adalah sebagai tradisi menghormati dan budaya ini telah berjalan lebih 40 tahun.

Adakah tradisi ini masih dihormati memandangkan kebelakangan ini DPMM dilihat tidak lagi cemerlang?

Memang timbul masalah kebelakangan ini. Oleh kerana DPMM tidak lagi dihormati kerana kegagalan kita untuk berfungsi seperti sepatutnya, ahli-ahli yang bernaung di bawah NCCIM berpendapat NCCIM perlu distruktur semula. Mereka mencadangkan supaya jawatan presiden perlu digilirkan dan bukan lagi menjadi milik mutlak DPMM. Hasrat ini telah disuarakan sejak empat tahun lalu.

Apa punca timbul cadangan itu?

Ini kerana kita semakin lemah dan gagal menonjolkan fungsi kita terutama dari segi kepimpinan. Sekarang zaman berubah, kita juga berhadapan dengan cabaran-cabaran besar yang menuntut kreativiti dan inovasi. Di sebalik perubahan pesat, pucuk pimpinan DPMM masih menggunakan cara lama, tidak ada inovasi dan tidak bergerak. Ia langsung tidak seiring dengan perkembangan industri perniagaan yang semakin rancak. Jika kita masih mengekalkan cara lama dan tidak mahu membuat perubahan mengapa dewan-dewan perniagaan yang bernaung di bawah kita dan telah maju masih mahu duduk di bawah kita. Mereka mesti mempersoalkan mengapa kita mesti menjadi ketua.

Tentulah orang yang lebih maju tidak mahu dipimpin oleh orang yang ketinggalan. Justeru ini satu cabaran dan kita perlu pimpinan sekarang kembali kepada kecemerlangan supaya kita dihormati dan dipercayai untuk menjadi pemimpin baik di dalam negara mahupun antarabangsa.

Apa sebenarnya masalah yang membelenggu DPMM sehingga ia dilihat sebagai gagal melaksanakan program- program bagi membantu usahawan Melayu?

Pertamanya sebab cabaran baru. Usahawan dulu tidak ramai begitu juga dengan perniagaan dulu tidak kompleks macam sekarang. Dalam industri pembinaan misalnya dulu kita hanya buat rumah kecil sekarang ni kita buat bangunan pencakar langit, lebuh raya. Tetapi di sebalik perubahan itu macam saya katakan tadi kita masih mengendalikan aktiviti kita berasaskan kepada format lama.

Mengapa menggunakan pendekatan lama sedangkan DPMM dipimpin oleh cerdik pandai dan bukan calang-calang orang?

Kita bercakap mengenai kepimpinan. Katakan kita adalah tuan tanah yang berhasrat untuk membina bangunan. Sebagai tuan tanah kita mesti mencari arkitek, jurutera untuk memastikan bangunan itu siap dibina mengikut spesifikasinya. Sebagai tuan tanah kita mesti mempunyai visi mengenai bangunan yang ingin dibina dan komited dengan apa yang kita mahu.

Tetapi kalau tuan tanah duduk sahaja tanpa memikirkan visi tentang bangunan itu tentu sahaja arkitek pun tak akan memulakan kerjanya kerana tiada siapa yang hendak memimpin. Inilah keadaan kita.

Boleh saya simpulkan kepimpinan sebelum ini umpama beku dan tidak bergerak. Ada perkara yang kita lakukan tetapi segala-galanya menggunakan cara lama seperti hanya mengadakan seminar sedangkan hasrat kita adalah untuk melahirkan 100,000 usahawan.

Malah satu sebab DPMM gagal menonjolkan peranannya ialah kerana kepimpinan tidak faham dengan kehendak semasa.

Mengapa DPMM dibiarkan terlalu lama diterajui oleh orang tidak faham kehendak serta cabaran semasa?

Tradisi kita ada muzakarah dan kongres. Dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini pimpinan kita agak malas, kalau saya boleh cakap macam itu.

Kita bermesyuarat pun sekali sekala sahaja. Kalau kita bekerja lapan jam sehari, orang bijak laksana sekalipun akan bekerja enam jam. Tetapi kalau kita hanya bekerja setengah jam macam mana pandai pun tak cukup. Jadi bagi saya kita terlalu relaks sehingga tidak membuat apa-apa.

Justeru bagi saya dulu sepatutnya kita sentiasa lapan jam, tapi sebab kita tak buat sebegitu sekarang kita terpaksa buat 16 jam untuk kejar apa yang kita tertinggal.

Tadi anda tanya mengapa kita biarkan terlalu lama DPMM diterajui oleh orang seperti ini. Ini kerana kita ada perlembagaan. Perlembagaan kata mesyuarat agung setiap tiga tahun sekali, apa jadi pun kita kena tunggu tiga tahun, kita kena sabar. Jadi tiga kali sabar kita terpaksa menanggung semua ini selama sembilan tahun. Enam tahun dulu saya pernah cuba nak pinda perlembagaan ini tetapi gagal sebab orang lain tidak faham dan untuk memahamkan orang pun bukan kerja mudah.

Satu lagi orang Melayu suka memberi peluang kedua kepada orang lain, oleh kerana saya tidak boleh melihat keadaan ini berterusan saya cuba bertolak ansur dengan menjadi timbalan tetapi keadaan masih begitu sedangkan ahli-ahli DPMM mahu perubahan.

Tuan Syed menjadi timbalan, satu jawatan yang besar dalam DPMM, apa peranan Tuan Syed semasa itu?

Saya diberi peranan yang kecil iaitu membangunkan produk halal dan produk kampung. Saya juga mengendalikan portfolio pertanian dan asas tani. Portfolio ini rumit kerana kita kena pastikan setiap produk yang dihasilkan selain halal juga mempunyai nilai tambah supaya ia boleh dipasarkan di peringkat antarabangsa. Alhamdulillah saya berjaya menjalankan tugas apabila 80 peratus produk yang dihasilkan oleh usahawan Melayu yang saya selia kini berstatus global.

Selain itu, saya tidak mempunyai fungsi-fungsi lain. Dan ketika itu hanya portfolio saya yang bergerak manakala yang lain-lainnya beku tiada kepimpinan jauh sekali inovasi.

Saya tak diberi peluang untuk betul-betul memimpin bagi membetulkan keadaan dan kelemahan di situ.

Apa kelemahan-kelemahan lain yang Tuan Syed sebagai Presiden baru DPMM nampak dan mesti segera diperbaiki?

Saya berani katakan hampir semua portfolio yang ada tidak berjalan. Begitu juga dengan urus setia DPMM yang jelas tiada hala tuju, kakitangan kita tidak dilatih atau diberi kemahiran yang secukupnya. Mereka bagus tetapi tanpa latihan atau tunjuk ajar mereka tidak akan ke mana.

Itulah DPMM gagal menyerlah seperti- mana dewan-dewan perniagaan lain di dunia yang boleh dijadikan contoh. Perkembangan DPMM tidak seimbang langsung dengan pembangunan negara yang begitu pesat sehingga dikagumi oleh negara luar.

Kita lihat dewan perniagaan di Dubai sangat maju. Begitu juga di Istanbul sedangkan jika dibandingkan perdagangan kita pada tahun lepas iaitu RM1 trilion adalah lebih besar jika dibandingkan dengan Turki dan Pakistan. Tetapi kalau kita lihat Dewan Perniagaan Istanbul mempunyai bangunan 20 tingkat dengan staf lebih 300 orang. Mereka juga begitu cekap.

Apabila orang luar datang ke Malaysia mereka mengagumi Putrajaya, Koridor Raya Multimedia (MSC) dan menjadikannya contoh. Tetapi apabila melihat DPMM apa yang boleh dibanggakan?

Dubai atau Istanbul mungkin jauh sangat untuk dibuat perbandingan. Bukankah lebih tepat jika kita melihat Dewan Perniagaan Cina yang begitu maju dan bersungguh-sungguh untuk memajukan komuniti perdagangan mereka?

Saya mengaku kita terlalu jauh ditinggalkan. Dewan Perniagaan Cina mempunyai bangunan sendiri dan staf mereka juga bekerja keras untuk membina jenama mereka sendiri. Kita kena betulkan kelemahan kita. Sebab itu perancangan pertama saya ialah DPMM mesti mempunyai bangunan sendiri dan kita dah mulakan peringkat awal cadangan ini. Kita akan buat bangunan sendiri di Kuala Lumpur setidak-tidaknya 30 tingkat. Tanah telah dikenal pasti iaitu berdekatan dengan Dewan Bahasa dan Pustaka. Sekarang kita sedang berbincang mengenai tempoh pajakan yang pendek supaya dapat dipanjangkan. Kalau semua pihak menyokong dan tidak ada masalah dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, semua ini akan menjadi kenyataan.

Sekarang pun sudah ada arkitek yang berminat dan mereka berlumba-lumba untuk mencurahkan idea semacam ada satu pertandingan untuk membina menara DPMM.

Setakat mempunyai bangunan yang hebat belum tentu DPMM akan menghasilkan program-program yang hebat juga. Bagaimana pula dengan kekangan sumber manusia?

Ya, sumber manusia adalah jentera penting kita. Sebelum ini kita tidak ada pegawai perhubungan awam sedangkan bagi orang berniaga kita mesti ada orang yang boleh menguruskan rangkaian kerja kita. Apatah lagi DPMM bukan sekadar berniaga. Kita bertanggungjawab kepada dewan-dewan perniagaan lain tetapi kita tidak ada pegawai perhubungan awam. Bukankah ini misteri pelik yang perlu diselesaikan segera.

Selain itu kita tidak ada jabatan pembangunan usahawan sedangkan tugas DPMM ialah membangunkan usahawan. Jadi selain merencanakan pembinaan menara DPMM saya telah mewujudkan Jabatan Perhubungan Awam yang diketuai oleh seorang pengurus supaya DPMM dapat bergerak secara terurus dalam usaha untuk membina jenamanya semula supaya bukan sahaja dikenali malah dihormati serta dijadikan tempat rujukan.

Saya juga telah menubuhkan Jabatan Pembangunan Usahawan sebagai mekanisme untuk membangunkan golongan usahawan Melayu. Jabatan ini akan dilengkapi dengan pegawai-pegawai terlatih. Setiap negeri akan mempunyai pengurus pembangunan usahawan mereka sendiri. Mereka ini dilatih supaya cekap mengendalikan misalnya soal pinjaman, penyediaan kertas kerja dan hal ehwal berkaitan cukai.

Selain itu Jabatan Pentadbiran yang dulunya bersatu dengan Jabatan Kewangan dipisahkan untuk meminimumkan beban kerja staf di situ.

Dan paling penting kita wujudkan juga Jabatan Penyelidikan yang membuat kajian mengenai data perniagaan orang Melayu supaya mereka dapat dibimbing. Saya akan memastikan setiap data sentiasa dikemas kini dan perkara seperti ini telah berjaya kita lakukan di Johor melalui program Buku Kuning.

Lain-lain jabatan yang penting ialah penubuhan jabatan presiden yang akan menyelaraskan NCCIM serta segala aktiviti yang ada hubung kait dengan ASEAN Chamber of Commerce, International Islamic Chamber of Commerce yang kita sekarang ini adalah naib presidennya. Begitu juga dengan Majlis Perniagaan Ekonomi Melayu yang menaungi 47 persatuan ekonomi Melayu. Seperkara lagi ialah penubuhan Majlis Fikrah yang dianggotai oleh barisan pakar perdagangan antarabangsa.

Bagaimana pula dengan usaha melahirkan usahawan Melayu?

Visi kita ialah melahirkan 10,000 usahawan baru setiap tahun. Saya yakin usaha ini akan berjaya dengan kerjasama semua pihak termasuk institusi perbankan, agensi kerajaan, kementerian dan syarikat milik kerajaan.

Menjelang 2020 kita menyasarkan sekurang-kurangnya 150,000 usahawan Melayu dapat dihasilkan di mana mereka ini akan menguasai premis-premis perniagaan di seluruh negara terutama di bandar-bandar besar.

Saya percaya kita boleh buat semua ini dengan menstruktur semula mekanisme di dewan perniagaan seluruh negara dan visi ini hanya boleh dijayakan dengan adanya komitmen serta kesungguhan politik dan dasar-dasar kerajaan.

Apatah lagi kini terdapat kira-kira RM100 bilion di bank-bank yang tidak digunakan (unused fund) kerana bisnes yang semakin berkurangan dan kita hanya memerlukan RM50 bilion setahun untuk melahirkan 10,000 usahawan. Jadi semuanya ini bukan angan-angan kosong.

Apakah cabaran paling besar?

Visi kita mesti jelas, kita mesti faham apa sebenarnya isu-isu serta masalah-masalah yang menghalang kita daripada menjadi maju, mengapa program yang kita jalankan tidak berkesan, apa halangan kita untuk memajukan bangsa. Selepas faham baru kita boleh melaksanakan program yang lebih berkesan. Kita juga mesti memahamkan orang lain tentang visi kita supaya ada kerjasama di kalangan mereka untuk sama-sama menjayakan apa yang kita semua hasratkan. Jika orang tidak faham visi kita macam mana mereka hendak membantu atau sekurang- kurangnya menyokong program-program yang kita jalankan.

Paling penting ialah cabaran untuk menjadikan DPMM sebagai satu jenama yang disegani dan dihormati, sejajar dengan peranan kita sebagai payung kepada semua dewan perniagaan.

1 comment:

Payeik said...

Lantik balik tg razaleigh sbgai presiden. Biar dia beri tunjuk ajar sekali..supaya dia tinggalkan legasi kepimpinan yg sama..kita perlukan succession plan dr tengku. Jgn ada dengki sama sendiri berebut nak naik. Biar tengku buang sapa yg patut seperti zaman dia di alam potitik kelantan