Wednesday, July 4, 2007

Kesungguhan menangani krisis

Oleh MOHMAD SHAID TAUFEK

KRISIS banyak bentuk. Ada yang berulang dan ada yang berlaku sekali sahaja. Ada yang berlaku hanya ke atas diri seorang individu sahaja, ada yang mengena kepada sekumpulan kecil orang, dan ada yang melibatkan kumpulan orang yang besar bilangannya.

Ada krisis terjadi akibat daripada perbuatan sendiri yang tidak senonoh atau kerana tidak berbuat sesuatu yang perlu. Ada juga yang sengaja diada-adakan oleh orang-orang tertentu bagi mencapai sesuatu maksud ke atas orang lain.

Dalam kebanyakan kes, mereka yang dilanda krisis itu mendapat tahu mengenainya hanya selepas krisis itu menimpanya, tidak sebelumnya. Di kala itu semuanya telah terlewat dan keadaan sangat kacau. Jika bertindak panik maka keadaan akan menjadi lebih parah. Dalam banyak keadaan, krisis itu akan terus mengganas hingga ke penghujungnya dan menimbulkan krisis-krisis sampingan yang menjadikan usaha untuk mengatasi krisis keseluruhannya lebih sukar.

Kerana krisis tidak mudah dijangka bila akan berlaku, maka usaha untuk mengatasinya juga menjadi sukar.

Tetapi tidak begitu halnya dengan krisis yang boleh diramal kemungkinannya berlaku. Bagi krisis bentuk ini, persediaan bagi menghadapinya boleh dibuat. Jika segala persediaan telah dibuat dan langkah-langkah menangani krisis telah diambil, nescaya musibah daripada krisis itu sekurang-kurangnya akan dapat dibendung atau dikurangkan. Di sebaliknya, jika setiap kali krisis yang serupa itu berulang dan setiap kali itu jugalah kelihatan gelagat dan gamat yang sama seolah-olah krisis itu berlaku bagi kali pertama dalam pengalaman hidup, maka tentulah banyak perkara boleh menjadi tanda tanya.

Tindakan-tindakan bagi menghadapi krisis yang berulang ini memerlukan pemerhatian dan pemikiran yang mendalam serta langkah-langkah yang tepat lagi teratur. Ia tidak mencukupi hanya dengan turut berasa sedih atau terharu dan sekonyong-konyong menjadi sibuk tidak menentu setelah krisis berlaku. Pemerhatian perlu berfokus dan menjurus menepati kepada isu dan masalah yang berkaitan.

Pemikiran yang serius dan kritis perlu mendasari sebab akibat yang tulen merangkumi keadaan persekitaran dan tabiat serta amalan hidup manusia yang mendiami daerah geografik yang berkaitan.

Begitu juga dengan langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil; ia perlu dilihat dari aspek-aspek ketepatan dan praktikalitinya, kesungguhan perlaksanaannya dan penguatkuasaan yang tidak boleh dikompromi. Jika diamat-amati, krisis-krisis yang berulang telah pun sedia mempunyai cara dan rangka tindakan bagi menghadapinya yang boleh diterima pakai atau diubah suai, atau setidak-tidaknya diteladani. Tanpa melihat kebelakangan maka peristiwa-peristiwa dan pengalaman terdahulu menjadi seperti angin yang berlalu sahaja.

Persediaan untuk menghadapi krisis memerlukan sekurang-kurangnya tiga bentuk tindakan; iaitu, pertama, mengadakan pelan tindakan untuk bersedia menghadapi krisis yang dijangka akan berlaku; kedua, tindakan masa kini bagi mengurang atau menghindarkan kesan krisis tanpa mengira krisis itu akan berlaku ataupun tidak; dan, ketiga, mengesan dan menyenggara sepenuhnya langkah-langkah yang dilaksanakan di peringkat kedua.


Langkah

Langkah yang kedua ini sama pentingnya dengan yang pertama. Langkah yang ketiga itu menjadi terlebih penting dalam keadaan di mana pembinaan prasarana utama pembendungan krisis berkala, jika ada, didapati belum siap atau siap dengan tidak sempurna.

Tidak ada gunanya jika ada cukup peralatan tetapi ia tidak dapat digunakan pada saat-saat kritikal dan amat memerlukan. Tidak ada gunanya kehadiran orang-orang kenamaan tertentu jika bantuan keperluan penting tidak dapat dikeluarkan dengan serta-merta. Kesannya akan mengeruhkan lagi keadaan daripada menenteramkan. Perlu ada prosedur tindakan asas terutama sekali bagi krisis yang dijangka berulang. Prosedur ini juga tidak mencukupi melainkan dikemaskinikan dari semasa ke semasa dan dilakukan latihan serta raptai yang berkenaan secara berkala. Ketidaksediaan akan hanya menimbulkan tindakan-tindakan yang tidak menentu, kelam-kabut dan menambahkan krisis kepada krisis yang sedang berlaku.

Jika mahu benar-benar berkesan dalam menghadapi sesuatu krisis, urusan yang berkaitan tidak boleh diserahkan bulat-bulat kepada pegawai bawahan tanpa mereka benar-benar memahami akan keperluan, sistem, prosedur dan tanggungjawab serta komitmen yang terlibat. Tidak memadai dengan hanya mengeluarkan perintah sekali-sekala atau tatkala krisis telah melanda dan cuba mencari-cari helah di pihak lain sedangkan isu pokok yang berkaitan tidak benar-benar difahami dan pengesanan tidak dilakukan sepanjang waktu.

Dalam keadaan yang begitu kacau adalah menjadi harapan supaya tidak ada orang-orang yang duduk dalam keadaan bertanggungjawab pura-pura tidak tahu dan bergantung atau berlindung kepada bosnya, atau mencari-cari justifikasi di pihak lain. Mereka yang bijak dan benar-benar bertanggungjawab akan bertindak dengan berani, cekal dan sungguh-sungguh dalam menghadapi krisis walau bagaimana pahit sekalipun keadaannya.

* DATUK MOHMAD SHAID TAUFEK ialah bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur.

No comments: