Monday, July 2, 2007

Keperluan ensiklopedia

Oleh AZLINARIAH ABDULLAH (WARTAWAN UTUSAN)

PENERBITAN ensiklopedia telah menjadi lambang status bagi sesuatu masyarakat. Ambil sahaja contoh, Ensiklopedia Britannica, yang dikagumi kerana prestij maklumat serta rujukan boleh disedut daripadanya.

Justeru, atas sifatnya yang kompleks untuk dihasilkan itu, kita wajar sentiasa berasa bangga selain perlu memberi kerjasama jika terdapat mana-mana pihak yang mahu dan telah menerbitkan ensiklopedia ini.

Indonesia misalnya, sentiasa berbangga dan telah lama teruja dengan terbitan Ensiklopedi Indonesia mereka yang telah dihasilkan beberapa dekad dahulu.

Sekadar memberi beberapa contoh, yang kita ada di pasaran ialah Ensiklopedia Sains dalam Al-Quran, Ensiklopedia Sains Teknologi dan Ensiklopedia Malaysia.

Tidak salah untuk menyatakan bahawa setakat ini, tidak ada ensiklopedia umum yang ditujukan kepada pelajar sekolah - lebih khusus buat pelajar tahap dua sekolah rendah (darjah 4-6) dan tahap satu sekolah menengah (tingkatan 1-3).

Benar, mereka dari kalangan tahap ini telah ada buku tertentu dicadangkan oleh guru sebagai rujukan untuk pembelajaran mereka.

Tetapi suka atau tidak, pelajar, guru dan ibu bapa perlu mengakui bahawa abad ke-21 ini dijangka menjadi abad persaingan dalam pelbagai bidang, tidak terkecuali dalam hal penguasaan ilmu pengetahuan.

Dan realitinya, salah satu cara menguasai ilmu ialah dengan membaca dan boleh dikatakan pula buku merupakan media sumber ilmu yang mudah dijangkau serta bersifat relatif kekal.

Selain daripada buku teks di sekolah dan Internet sebagai sumber lain, pelajar masih memerlukan buku rujukan umum untuk memperluaskan penguasaan ilmu mereka, selaras dengan keperluan ilmu pada abad ke-21 ini.

‘‘Bertitik tolak daripada faktor itu, syarikat penerbit dan pengedaran, Utusan Publications & Distributors (UP&D) menghasilkan Ensiklopedia Umum untuk Pelajar sebagai sumber rujukan dan memberi golongan tersebut khazanah ilmu lebih menyeluruh, tepat dan lengkap,’’ kata Pengarah Eksekutifnya, Roselina Johari baru-baru ini.

Katanya, selain faktor keperluan ilmu, pihaknya merasakan Ensiklopedia Umum untuk Pelajar ini diterbitkan tepat pada masanya memandangkan usia UP&D sendiri bakal memasuki usia 32 tahun.

‘‘Sudah tiba masa dan sesuai dalam usia begitu, UP&D menerbitkan sesuatu yang boleh menjadi kenangan dan kebanggaan,’’ katanya.

Sementara itu, Pengurus Penerbitan, Faridah Shamsudin @ Sani pula berkata, budaya serta keperluan membaca semakin mendesak dan mencabar di mana generasi masa depan akan melihat orang yang lebih dulu tahu atau banyak tahu sebagai masyarakat terbilang.

‘‘Tidak lain dan tidak bukan, untuk menjadi masyarakat terbilang perlu membaca dan membuat rujukan. Buku sahaja tidak mencukupi, ia memerlukan bahan tambahan, dan bahan itu ada di dalam ensiklopedia,’’ ujar beliau.

Mengenai penerbitan ensiklopedia ini katanya, pihak penerbit menggabungkan kepakaran akademik dari pelbagai institusi pendidikan, penterjemah dan para penyelidik tanah air bagi menyempurnakan hasilnya.

Ia telah pun masuk ke pasaran sejak dua minggu lepas dan boleh didapati di kedai-kedai buku terpilih sahaja. Bagaimanapun, mereka yang berminat dengan set ensiklopedia yang berharga RM1,980 ini boleh membuat tempahan atau pesanan dengan pihak UP&D. Talian untuk dihubungi ialah 03-92856577.

Menceritakan idea penerbitan ensiklopedia berkenaan, Roselina berkata, ia lahir apabila ada satu cadangan dilontarkan sekitar tahun 2000 supaya pihak UP&D menerbitkan ensiklopedia.

Dua tahun kemudian katanya, pihak Indonesia bersedia menjual hak cipta kepada UP&D, sekali gus menggerakkan usaha ke arah merealisasikan penghasilan sebuah ensiklopedia.

Judul asal ensiklopedia ini ialah Ensiklopedi Umum untuk Pelajar dengan hak cipta dipegang oleh PT Ichtiar Baru van Hoeve.

Diterjemah

‘‘Ia diterjemah dan disesuaikan dengan kegunaan pelajar di sini dan dihasilkan oleh pasukan daripada sidang redaksi serta penulis dari negara ini. Ia menuntut banyak masa, wang dan tenaga,’’ ujar Roselina sambil menambah perubahan dibuat hampir keseluruhannya pada naskhah asal dari Indonesia itu.

Ini termasuk gambar-gambar serta maklumat yang dimasukkan agak menyimpang dan tidak bersesuaian dengan kehendak pelajar di sini. Selain itu hambatan bahasa (walaupun kebanyakannya adalah sama) sedikit sebanyak memerlukan kerja penterjemahan yang penuh teliti dan tepat.

Ensiklopedia Umum untuk Pelajar ini memuatkan pelbagai bidang ilmu pengetahuan dan dirancang sesuai dengan keperluan pelajar. Kelebihannya, ia disusun dengan mudah, sesuai untuk tahap pelajar yang disasarkan. Selain itu, ia dilengkapi dengan gambar dan gambar rajah bagi memudahkan lagi pemahaman pelajar.

Ciri-ciri yang terdapat pada ensiklopedia ini termasuk terdiri daripada 12 jilid (10 jilid utama mengandungi entri yang disusun mengikut abjad; satu jilid berupa atlas dunia dan Malaysia). Ia memuatkan 1,665 entri dan 2,021 muka surat tentang pelbagai fakta dan peristiwa; konsep dan teori ilmu pengetahuan; tokoh terkemuka; inovasi serta penemuannya yang telah mempengaruhi dunia; sejarah peradaban manusia serta negara dan bangsa di dunia. Menariknya pula, data atau maklumat yang terkandung bersifat fakta dan mutakhir.

Setiap entri dalam ensiklopedia ini dilengkapi pula dengan penyendal ‘lihat juga’. Sebagai contoh jika entri membincangkan mengenai telefon, penyendal ‘lihat juga’ memperincikan hal tentang Alexander Graham Bell dan satelit. Selain penyendal ‘lihat juga’ setiap entri masing-masing ditambah penyendal ‘tahukah anda’ bagi memuatkan data atau maklumat penting lagi menarik perlu diketahui.

Dan lebih penting, Kementerian Pelajaran boleh sahaja mengesyorkan supaya sekolah-sekolah menggunakannya sebagai rujukan dan diletakkan di perpustakaan.

‘‘Jika sebelum ini kita ada sebuah komputer sebuah rumah, apa salahnya kita wujudkan pula satu ensiklopedia, satu sekolah. Komputer dan ensiklopedia sama-sama penting dalam menjana kepentingan ilmu dan mencambahkan minda, justeru tidak salah jika setiap sekolah perlu ada ensiklopedia,’’ senada Roselina dan Faridah memberikan cadangan.

Di sebalik itu, bagi menjayakan konsep setiap sekolah, sebuah ensiklopedia ini, pihak-pihak korporat boleh juga tampil untuk menajanya lebih-lebih lagi bagi kegunaan di sekolah-sekolah luar bandar. Mereka tidak ada kemudahan Internet, buku-buku juga sukar diperoleh, apa salahnya jika ditaja ensiklopedia ini supaya mereka sama-sama menikmati apa yang dirasai rakan-rakan mereka di bandar.

No comments: