Monday, July 2, 2007

Segerakan siasatan ke atas CTOS

Rencana Pengarang

KITA bersetuju dengan apa juga perkhidmatan yang diperkenalkan baik oleh kerajaan mahupun swasta jika ia bertujuan memudahkan urusan orang ramai. Apatah lagi jika bayaran dikenakan, semestinya kita mengharapkan perkhidmatan yang ditawarkan adalah yang terbaik.

Namun jika sesuatu perkhidmatan itu menimbulkan pelbagai kesulitan di pihak pengguna maka ia seharusnya dihentikan atau diperbaiki supaya tidak terus menjadi beban.

Justeru peringatan Timbalan Perdana Menteri supaya perkhidmatan yang disediakan oleh Syarikat Credit Tip Off Service Sdn. Bhd. (CTOS) tidak seharusnya menimbulkan masalah atau menghalang orang ramai mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan wajar diambil perhatian.

Sememangnya banyak rungutan diterima mengenai CTOS kerana sikap ambil mudah syarikat itu menyalurkan data lapuk kepada pelanggan-pelanggannya.

Lantas timbullah keadaan di mana orang yang telah bebas hutang masih disenaraikan sebagai berhutang sehingga menyukarkan mereka berurusan dengan institusi kewangan.

Kecuaian CTOS menyebabkan orang ramai terpaksa turun naik dari satu pejabat ke satu pejabat untuk membersihkan nama mereka yang telah disenarai hitamkan.

Sedangkan sebagai syarikat yang dibayar untuk setiap perkhidmatannya, bukankah CTOS mesti memastikan maklumat yang disimpan adalah lengkap dan terkini supaya tidak menimbulkan masalah kepada orang ramai.

Bertolak daripada pendedahan demi pendedahan mengenai CTOS, pihak berkuasa tidak boleh menunggu lama untuk menyiasat semua dakwaan termasuk kononnya syarikat itu tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Kita tidak mahu pertikaian mengenai CTOS hanya heboh di dada-dada akhbar sedangkan tiada siasatan mengenainya dibuat dan CTOS masih bebas beroperasi seperti biasa. Sebelum ini pun CTOS telah ‘dibiarkan’ beroperasi selama 17 tahun tanpa ada pihak yang peduli sama ada ia menyanggah undang-undang atau sebaliknya.

Persoalan sama ada operasi CTOS melanggar hak asasi manusia adalah serius. Maka adalah menjadi harapan orang ramai agar pihak berkuasa segera bertindak untuk mengelak penyalahgunaan lesen secara berterusan oleh CTOS.

Dakwaan wujudnya pelanggaran undang-undang oleh CTOS telah disuarakan sejak dua minggu lalu justeru tidak ada sebab siasatan mengenainya dilengah-lengahkan. Atau perlukah kita menunggu 17 tahun lagi untuk merungkai segala persoalan yang timbul mengenai CTOS?

Selain itu institusi perbankan mesti mempunyai mekanisme dalaman sendiri untuk memastikan setiap maklumat pelanggan yang mereka peroleh adalah terkini dan benar.

No comments: