Tuesday, July 3, 2007

Kita tentukan jatuh bangun WPI

Rencana Pengarang

KITA tidak tahu apa motif sebenar Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew membuat dakwaan bahawa UMNO Johor tidak mengalu-alukan pelabur dari republik itu terlibat dalam projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI).

Begitu juga dalam kenyataannya berkata, syarikat-syarikat dari Singapura tidak boleh menjangkakan layanan istimewa dari Malaysia sebagaimana layanan murah hati China kepada pelabur Hong Kong di wilayah Shenzen.

Kita akui Singapura sebagai negara jiran paling hampir dengan Malaysia memiliki potensi pelaburan yang besar, justeru tidak ada alasan untuk kita memperkecilkan kehadiran mereka dalam pembangunan WPI.

Sebab itu banyak ruang serta peluang diberi kepada penduduk Singapura untuk mengambil bahagian dalam aktiviti ekonomi di negara kita terutama ke arah merealisasikan projek WPI.

Penubuhan Jawatankuasa Bersama Peringkat Menteri Malaysia-Singapura yang dipengerusikan bersama oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Effendi Norwawi dan Menteri Pembangunan Nasional Singapura, Mah Bow Tan adalah bukti jelas.

Itu belum lagi disenaraikan usaha-usaha kerajaan negara ini untuk memudahkan hubungan penduduk di kedua-dua negara biarpun keikhlasan Malaysia berbuat demikian sering dipertikaikan oleh pemimpin republik itu.

Cadangan memperkenalkan perkhidmatan feri dan teksi air menyeberangi Selat Tebrau, pembinaan laluan rel antara Johor Bahru dan Singapura serta penggunaan kad pintar untuk memudahkan pergerakan keluar masuk penduduk WPI dan Singapura juga jelas menunjukkan para pelabur dari republik itu amat dialu-alukan.

Namun itu bukan bermakna pembangunan WPI bergantung sepenuhnya kepada para pelabur Singapura sehingga ada lagi layanan istimewa yang mesti dikhususkan kepada mereka.

Sedangkan negara-negara lain dari Asia Barat, Eropah, China, Korea dan Jepun yang turut menunjukkan minat untuk melabur di WPI belum tentu mendapat layanan seumpama itu.

Banyak lagi tuntutan lain yang mesti dipenuhi oleh kerajaan negara ini untuk memajukan WPI selain melayan persepsi pemimpin kanan Singapura yang sering sahaja menidakkan keikhlasan Malaysia itu.

Langkah kerajaan Malaysia mewujudkan zon ekonomi khas itu bertujuan menarik pelaburan terus asing (FDI) dari pelbagai rantau dengan masing-masing menerima layanan sama rata.

Apa yang Menteri Mentor Singapura itu mesti ingat ialah penglibatan para pelabur dari republik itu di WPI bukan menguntungkan Malaysia semata-mata. Banyak keuntungan yang diraih oleh negara tersebut hasil daripada peluang serta ruang yang disediakan oleh kerajaan negara ini. Apa motif Kuan Yew di sebalik dakwaan beliau itu masih samar namun semua pihak harus diperingatkan bahawa WPI bukan untuk Singapura dan Singapura bukan penentu jatuh bangunnya WPI.

No comments: